Факти
Кораблетроща «Адмірала Нахімова»

Кораблетроща «Адмірала Нахімова»: 35 років тому теплохід потонув через 8 хвилин після зіткнення з суховантажем

Світлана ВИШНЕВСЬКА, «ФАКТИ»

29.08.2021 8:10

Радянський круїзний лайнер пішов під воду в Цемеської бухті біля Новоросійська, загинули 423 особи

27 серпня 1856 р. Народився знаменитий український поет Іван Франко.

27 серпня 1941 р. Народився легендарний український актор Богдан Ступка.

28 серпня 1986 р. Королева рок-н-ролу Тіна Тернер удостоїлася зірки на Алеї слави в Голлівуді.

29 серпня 1831 р. Англійський фізик Майкл Фарадей відкрив явище електромагнітної індукції.

30 серпня 1991 р. В Україні постановою Верховної Ради була заборонена Комуністична партія.

Радянський круїзний лайнер «Адмірал Нахімов» 29 серпня 1986 року вийшов у черговий рейс за маршрутом Одеса — Батумі — Одеса з заходами в Ялту, Новоросійськ і Сочі. О 14:00 31 серпня корабель прибув до Новоросійська, а о 22:00 взяв курс на Сочі. На його борту перебували 1 243 людини: 346 членів екіпажу і 897 пасажирів. Поблизу мису Дооб його курс перетинався з суховантажем «Петро Васєв», який за погодженням з береговим постом регулювання руху суден повинен був пропустити пасажирський пароплав.

Капітан «Петра Васєва» Віктор Ткаченко розрахував, що при незмінних курс і швидкість судна розійдуться на відстані трохи менше кілометра. Однак другому помічникові капітана «Адмірала Нахімова» Олександру Чудновському наближення «Петра Васєва» здалося небезпечним, і він став поступово повертати корабель на малі кути. Ткаченко вів судно виключно за приладами, які не зафіксували зміну курсу «Адмірала Нахімова». Тільки о 23:05 капітан балкера, нарешті, відвів погляд від екрану станції автоматичної радіолокаційної прокладки та побачив, що кораблі зближуються.

Щоб розійтися з «Адміралом Нахімовим», Ткаченко почав зменшувати швидкість. О 23:06 другий помічник на «Адміралі Нахімові» прийняв рішення відвертати вліво від «Петра Васєва». Він вийшов на зв'язок і уточнив, зупинені чи на балкері машини. Відповівши ствердно, Ткаченко наказав зупиняти головний двигун. На виконання цієї команди пішло 30 секунд, і Чудновський закричав по зв'язку: «Петро Васєв», що ви робите? Негайно назад!" Капітан балкера скомандував «Повний назад», супроводивши це звуковим сигналом — 3 коротких гудка. Через несвоєчасні дій екіпажу «Петра Васєва» його швидкість за сім хвилин знизилася тільки на 5 вузлів (менше 10 кілометрів на годину), «Адмірал Нахімов» продовжував йти з постійною швидкістю — 12,5 вузла (23 кілометри на годину). О 23:10, коли відстань між судами скоротилося до 125 метрів, Чуднівський наказав «Ліво на борт», Ткаченко же скомандував «Право на борт».

В 23:12 почувши три гудка, що подаються балкером, на місток «Адмірала Нахімова» спішно повернувся капітан Марков. Запобігти катастрофі було вже неможливо — «Петро Васєв» врізався в правий борт лайнера, пропоров в обшивці корабля пробоїну площею 84 квадратних метра. Капітан спробував посадити пароплав на мілину, але через 20 секунд після зіткнення через затоплення суднової енергетичної установки пароплав позбувся електропостачання — згасло світло, відключилися навігаційні прилади та радіозв'язкове обладнання, корабель не слухався керма. За 4 хвилини «Адмірал Нахімов» накренився на правий борт на 45 °. Швидкість надходження води зросла за рахунок десятків відкритих ілюмінаторів. Спускати колективні рятувальні засоби вже не представлялося можливим, тому почали скидати в воду рятувальні плоти місткістю від 10 до 32 осіб.

На борту лайнера почалася паніка, багато хто став стрибати за борт. З пошкоджених баків виливалося пальне, яке на поверхні моря утворювало товсту маслянисту плівку, яка сильно сковувала рухи. Увечері багато батьків укладали дітей спати, замикали каюти і піднімалися нагору. У метушні і темряві майже ніхто з них не зміг повернутися. Давлячи один одного, люди застрягали в вузьких коридорах. Через зростаючий крен стелаж із запасними ключами від кают впав. 28-річна стюардеса Віра Федорчук дістала в'язку ключів, але відкрити замкнених дітей і врятуватися сама не встигла.

Капітан залишався на містку, поки вода не викинула його за борт, йому вдалося врятуватися. Другий помічник відправився в свою каюту, замкнувся і потонув разом з кораблем. «Адмірал Нахімов» цілком пішов під воду за 3,5 кілометра від берега і занурився на дно на глибині 47 метрів. Це сталося о 23:20, всього через 8 хвилин після зіткнення. Люди, що опинилися за бортом, відчули гостру нестачу рятувальних засобів. Скинуті плоти вмістили близько 500 осіб. У паніці дехто запекло боровся за будь-який плавзасіб. Інші ж вели себе прямо протилежно: віддавали жилети жінкам і людям похилого віку, допомагали утриматися на плаву знесиленим і пораненим. Трагедія забрала життя 423 осіб — 359 пасажирів і 64 членів екіпажу.

Суд над обома капітанами проходив в Одесі в березні 1987 року. Віктор Ткаченко та Вадим Марков були засуджені до 15 років позбавлення волі, проте у 1992 році обидва були помилувані та звільнені.

Читайте також: Авіакатастрофа на Івано-Франківщині: у мережу потрапило відео падіння літака