ПОИСК
Історія сучасності

Я розбивався на смерть чотири рази, інші рази — «дрібниці», — Сергій Уточкін

7:55 12 липня 2021
Сергій Уточкін
В Одесі 145 років тому народився знаменитий авіатор, спортсмен і автогонщик

8 липня 1969 р. Почалося виведення американських військ з Південного В'єтнаму, яке завершилося через три з половиною роки.
9 липня 1956 р. Народився відомий голлівудський актор Том Хенкс.
11 липня 1941 р. Почалася героїчна оборона Києва.
12 липня 1946 р. Народилася популярна радянська співачка Валентина Толкунова.
13 липня 1772 р. Джеймс Кук відправився в перше в історії кругосвітнє плавання.
14 липня 1956 р. У СРСР було введено державне пенсійне забезпечення.

У 1910−1912 роках Сергій Уточкін здійснив близько 150 польотів

Сергій Уточкін з'явився на світ 12 липня 1876 року в Одесі. Батьки рано пішли з життя, і його виховували родичі. У дитинстві Сергій переніс сильний переляк, через що став заїкатися. Навчався в Одеському комерційному училищі, але в 15 років кинув освіту заради спорту. В автобіографічному нарисі «Моя сповідь» Уточкін писав, що займався п'ятнадцятьма видами спорту. Ставав чемпіоном Одеси в змаганнях з ковзанярського спорту, тенісу, фехтування, веслуванню, плаванню, боксу і боротьбі. Самостійно побудував яхту і перемагав на ній у вітрильних регатах, опускався на дно моря в водолазному костюмі. Заснував в Одесі два футбольних клуби та був капітаном одного з них. Освоїв роликові ковзани, займався джиу-джитсу, стрибав з парашутом, брав участь в перегонах на велосипеді, мотоциклі, автомобілі.

Читайте також: Рівно 90 років тому Ігор Сікорський запатентував перший вертоліт: як це було

Письменник-одесит Валентин Катаєв відзначав: «Велосипед був його стихією». У 1890 році Уточкін став членом Одеського товариства велосипедистів-аматорів і протягом двадцяти років багаторазово перемагав на змаганнях в Росії та за кордоном. Сергій хотів розширити межі людських можливостей і з цією метою бігав наввипередки з одеським паровим трамваєм, змагався на велосипеді зі скаковим конем, а на роликових ковзанах — з велосипедистом. Зі знаменитих Потьомкінських сходів він спускався на велосипеді, мотоциклі та автомобілі. Уточкіну намагалися наслідувати у всьому — серед одеських велосипедистів заїкання стало вважатися особливим шиком. Олександр Купрін писав: «Якщо є в Одесі два популярних імені, то це імена бронзового Дюка, який стоїть над бульварними сходами, і Сергія Уточкіна — кумира рибалок, велосипедистів всіх звань і вікових груп, жінок, жадібних до видовищ, і вуличних хлопчаків».

2 жовтня 1907 року в Одесі, після декількох невдалих спроб, Сергій Уточкін здійснив політ на придбаній ним повітряній кулі, піднявшись на висоту 1200 метрів. А за три роки злетів на біплані «Фарман IV», що належав одеському банкіру Ксідіас. Уточкін згодом викупив цей літак і використовував у своєму турне по містах Російської імперії. Він став другим дипломованим льотчиком в історії повітроплавання в Росії (першим був Михайло Єфімов). Але якщо Єфімов навчався літати у Франції, то Уточкін зробив це самостійно. В цілому Сергій Уточкін здійснив в 1910—1912 роках близько 150 польотів, збираючи багатотисячні натовпи глядачів. Так, 22 квітня 1910 року в Києві подивитися на авіатора прийшли 49 тисяч людей. У Гомелі політ Уточкіна спостерігав гімназист Павло Сухий, майбутній авіаконструктор. Це справило на Сухого сильне враження, визначивши його подальшу долю. «Я йшов з хлопцями з гімназії, і раптом над нашими головами пролетів аероплан. Це було так несподівано і дивно, що дух захоплювало. Не птах, а людина летить над нами!» — згадував Сухий.

Неодноразово аероплани Уточкіна зазнавали аварії під час польотів. Одна з найважчих аварій сталася біля Новгорода під час липневого перельоту 1911 року через Санкт-Петербург до Москви, коли Сергій Уточкін отримав, крім кількох переломів, струс мозку. Проте за півтора місяця він знову повернувся в авіацію. Свої польоти, кожен з яких погрожував катастрофою через недосконалість літальних апаратів того часу, авіатор схарактеризував: «Я — Авіатор. Я літав над морем, над собором, над пірамідами. Чотири рази я розбивався на смерть. Решта рази — дрібниці. Харчуюся тільки повітрям і бензином. Загалом, я надзвичайно щаслива з одеситів».

Перенесені численні аварії та травми, нервовий розлад, пов'язаний з сімейною драмою (дружина Сергія пішла до фабриканта), викликали у Сергія душевний надлом, який переріс в психічний розлад. Свою лепту внесло і зловживання спочатку болезаспокійливими ліками, які містили морфій, а потім — кокаїном. До того ж публіка, думкою якої дуже дорожив Уточкін, продовжувала бачити в ньому спортсмена-ексцентрика, а не героя-авіатора. «Він вважається дивак, — говорив письменник Юрій Олеша. — Ставлення до нього гумористичне. Невідомо чому. Він одним з перших став їздити на велосипеді, мотоциклі, автомобілі, одним з перших став літати. Сміялися. Він впав в перельоті Петербург — Москва, розбився. Сміялися. Він був чемпіон, а в Одесі думали, що він міський божевільний».

Читайте також: Одного разу в космонавта Георгія Берегового стріляли, переплутавши з Брежнєвим, на якого він був схожий

Останні роки життя Сергій Уточкін провів в Санкт-Петербурзі, Кишиневі та Одесі в бідуванні та пошуках роботи. Восени 1915 року під час одного з польотів прославлений авіатор застудився і захворів на запалення легенів, від якого і помер за кілька годин до нового, 1916 року.

Раніше в інтерв'ю «ФАКТАМ» дочка академіка Сергія Корольова розповідала, що її батько бачив політ на аероплані Сергія Уточкіна в 1911 році в Ніжині. Через півстоліття Корольов, вже головний конструктор, згадував про політ Уточкіна, наставляючи перших космонавтів.

427

Читайте нас у Telegram-каналі, Facebook та Twitter

Побачили помилку? Виділіть її та натисніть CTRL+Enter
    Введіть вашу скаргу
Наступний матеріал
Новини партнерів
 

© 1997—2021 «Факти та коментарі®»

Усі права на матеріали сайту охороняються у відповідності до законодавства України.

Матеріали під рубриками «Офіційно», «Новини компаній», «На замітку споживачу», «Ініціатива», «Реклама», «Пресреліз», «Новини галузі» а також позначені символом публікуються у якості реклами та мають інформаційно-комерційний характер.