- 14:01 «Пане Трамп, визнати що сказав дурню — це нормально. Справжній сором — вперто гнати цю ахінею далі», — Олексій Давиденко про президента США та російські танки
- 13:54 Чергове попередження кремлю: Вашингтон погрожує новими санкціями проти рф
- 13:36 Держсекретар США Марко Рубіо назвав місце, де можуть відбутись нові переговори між росією та Україною
- 13:22 Тегеран готовий до ядерної угоди з Вашингтоном — ЗМІ
- 13:19 Папа Римський Лев XIV вступає на престол: світові лідери зібралися у Ватикані
- 13:09 «Росіяни не готові розмовляти зараз»: військовий експерт спрогнозував, коли відбудеться новий раунд переговорів між рф та Україною
- 13:07 Маленька російська армія таки воює проти великої радянської армії: журналістка про рапорт на звільнення комбата бригади «Магура»
- 12:43 Бджола налякала «оскароносну» Емму Стоун на червоній доріжці Каннського кінофестивалю
- 12:20 Україна — полігон для утилізації неякісного взуття: чому бідні не можуть його навіть полагодити
- 11:58 Метою війни росії залишається повна капітуляція України — ЗМІ
- 11:33 «1000 на 1000»: Буданов розповів, коли може відбутися наймасштабніший обмін полоненими між Україною та росією
- 11:16 Справа Науменка — це не правосуддя, а загроза життю через ігнорування стану здоров’я, — адвокат

Країна: Японія
Мануфактура: САЦУМА
Час створення: кінець ХIX — початок XX століття Із експозиції «Shvets Museum»
Захопившись шедеврами фарфорового мистецтва, привезеними до нашого музею з десятків країн світу, відвідувачі часто зупиняються біля філіжанок японської мануфактури Satsuma, дивуючись: як подібне диво можна створити? Людей, які вперше бачать, як на підсвіченому денці чашки з кістяної порцеляни раптом з'являється жіночий портрет, цілком можна зрозуміти. Адже без такого підсвічування дно чашки виглядає цілком звичайним — білим, не прозорим.
Такий ефект називається Літофанії (lithophane). Саме цим словом фахівці називають спосіб нанесення зображення на порцеляну шляхом зміни товщини виробу. Картинку можна побачити лише на просвіт. Це схоже на своєрідні фарфорові водяні знаки.
Якість такого ефекту визначається тонким опрацюванням кожної деталі та контрастом ледь помітних тіней. Деякі стверджують, що японські майстри портрети гейш наносили на дно філіжанок для захисту виробів від підроблення. Може бути і так. Хоча мені здається, що так вони просто хотіли продемонструвати свої неймовірні професійні вміння, які в наші дні, незважаючи на розвиток новітніх технологій, ніхто навіть приблизно повторити не може.
У Японії кістяну порцеляну з прихованими в тонких денцях чашок портретами гейш почали випускати в середині XIX століття. Наприкінці 1950-х років це виробництво вже перестало існувати. Пік випуску таких унікальних виробів припав на час окупації Японії у роки Другої світової війни. Тоді на деяких виробах навіть з'явилося тавро «Зроблено в окупованій Японії».
Саме в ті роки американські солдати часто відвозили до себе на батьківщину сервізи з гейшами як подарунки. Цим, очевидно, і пояснюється те, що більшість порцелянових гейш зараз зосереджено у США.
Історики вважають, що найчастіше майстри зображали у виробах із портретами гейші своїх дружин. До речі, всього існує понад 30 видів гейш. Одні їх найпоширеніші, інші надзвичайно рідкісні. Наприклад, вкрай рідко можна зустріти портрети двох жінок відразу чи зображення оголених гейш. Втім, це вже тема іншої розповіді.
Усім сьогоднішнім іменинникам дозвольте побажати добра та щастя. А вам, друзі мої, гарного дня. Як завжди, щиро ваш.