Житній хліб, читальний зал, перший інтернет-магазин, співпраця з Lego: цікаві факти про COOP в Данії
![соор данії](http://fakty.ua/photos2/article/38/54/385428w540zc0.jpg?v=064858)
Данська венчурна компанія Coop Invest повідомила про виділення 100 млн данських крон (13,5 млн євро) на інвестиції в стартапи, віддавши перевагу компаніям, що входять в систему споживчої кооперації (СООР).
6 цікавих фактів про групу СООР в Данії
1. Данська група Coop amba складається з трьох підрозділів: Coop Danmark, Coop Bank і Coop Invest.
Coop Danmark — другий найбільший ритейлер Данії з продажу споживчих товарів, в мережу якого входять понад 1200 магазинів по всій країні.
Coop Bank на 100% належить Coop amba, працює з 2003 року і пропонує споживачам роздрібні послуги, такі як кредитування, ведення рахунків, онлайн і мобільний банкінг тощо.
Coop Invest — це інвестиційна компанія, на 100% належить Coop amba, надлишковий капітал якої інвестується в нерухомість, іпотечні облігації, малі та середні компанії, пов'язані з роздрібною торгівлею, пільговими програмами та флагманськими кейсами групи.
2. Історія данського Coop налічує понад 150 років і починається у 1866 році, коли парафіяльний священник міста Тістед Ханс Сонне і деякі жителі міста Тистед заснували перше в Данії споживче товариство. Натхненний першою життєздатною асоціацією кооперативних підприємств в Англії, Ханс Сонне вирішив заснувати подібну в Данії й таким чином поліпшити життя своїх парафіян. Головна мета створення кооперативу полягала в забезпеченні якіснішими товарами та послугами за доступнішими цінами для його членів.
Першим хітом продажів асоціації кооператорів Данії став житній хліб, який і до цього дня залишається основним продуктом, без якого важко уявити данський обідній стіл. Попит на житній хліб був настільки великий, що, згідно із записами в книзі першої споживчої кооперації Данії, відзначено, що половина доходів у перший рік була зароблена саме на продажу житнього хліба. Поряд зі житнім хлібом можна було купити інші предмети першої необхідності: крупу, борошно, а також екзотичніші для святкового столу: каву, цукор і навіть тютюн. Продаж спиртних напоїв була заборонена, оскільки Ханс Сонне та члени кооперативу керувалися так званим принципом здоров'я душі та тіла.
![Ханс Сонне](/user_uploads_new/images/articles/2021/09/20/385428/Ханс Сонне.jpg)
3. Перша споживча кооперація Данії дбала не тільки про хліб насущний, а й про духовний розвиток своїх членів. Важливим завданням стало навчання бідного робітничого класу, який, за словами пастора Сонне, знаходився в моральному занепаді.
Пастор створює інформаційний фонд, куди направляється 2,5% прибутку бізнесу. Гроші йдуть на закупівлю книг і облаштування читального залу. Задовго до відкриття перших публічних бібліотек члени кооперативу могли брати книги у тимчасове користування. Література допомагала читачам перейнятися християнськими цінностями й поліпшити моральність.
Згодом Соор став організовувати дискусії, проводити зустрічі в школах. У 1928 році вийшов перший випуск щомісячного журналу Samvirke, в перекладі з данської — «Співпраця». Сьогодні на сайті COOP Данії можна знайти всі видання Samvirke, починаючи з першого номера.
4. Coop Danmark — одна з перших великих компаній, яка відкрила інтернет-магазин. У 1999 році відкрився Member Store. Товари можна було замовити інтернетом, а забрати й оплатити у місцевому магазині. Пізніше до послуг додалися онлайн-оплата та доставляння додому.
У першому інтернет-магазині спочатку працювало 6 співробітників, і купувати товари могли тільки члени кооперативу. До кінця першого року стало очевидно, що ідея замовлення товарів через інтернет припала до душі членам Соор. З 2001 року в інтернет-магазині можуть робити покупки все данці, а не тільки члени кооперативу. У 2011 році стало можливо заробляти бали за покупки та використовувати їх при замовленні.
Покупки в інтернет-магазині можуть робити також жителі Гренландії т Фарерських островів. Однак товари та послуги доступні за більш вигідними цінами членам кооперативу.
5. Coop Danmark відомий своєю відкритістю до співпраці з іншими компаніями. Наприклад, з липня по жовтень 2021 року проводить спільну кампанію з відомим виробником дитячих конструкторів Lego. Коли член Соор робить покупки на 50 данських крон, він отримує одну спеціальну наліпку. Зібравши певну кількість наліпок, покупець може придбати товар з каталогу Lego зі значною знижкою.
У жовтні 2021 року Coop Danmark починає новий спільний проєкт з відомим меблевим брендом FDB Møbler.
6. У 2017 році Coop Danmark відзначала свій 150-річний ювілей, королева Данії Маргрете віддала данину цій події, особисто відвідавши святковий захід, який відбувся у Копенгагені у Музеї дизайну Данії.
Ювілей COOP провели з акцентом на історію данського суспільства та культури. Кампанія підкреслила цінності, які сягають своїм корінням в данський кооперативний рух: співпраця, відповідальність, освіта, турбота про навколишнє середовище.
Раніше ми приводили 6 цікавих фактів про споживчу кооперацію в Україні.
1046Читайте нас у Facebook